Allra sist ut i vår intervjuserie ”Tubus System från insidan – Möt våra anställda” hittar vi Anders Bech – som i år har varit hos oss i hela 15 år. Något vi självklart är mycket stolta över. Vi säger varmt välkommen!
Hej Anders, du arbetar med teknisk support hos oss.
Berätta lite om vad du gör!
Absolut! Jag har arbetat på Tubus System sedan den 12 maj 2003. Jag började då som rörinfodrare men arbetar sedan 2009 med teknisk support. Det innebär att jag ansvarar över inköp av maskiner, verktyg och material till vårt lager. Dessutom lagar och underhåller jag utrustning åt våra olika arbetslag, så att allt alltid är i toppskick. Jag är också ute mycket och träffar potentiella samt befintliga kunder, där jag bland annat filmar avlopp (en grundlig rörinspektion). Mitt jobb är således väldigt mångfacetterat – vilket jag verkligen trivs med.
Från rörinfodring till teknisk support – lite nyfiket undrar vi, på en skala 1- 10, hur teknikintresserad du skulle säga att man måste vara för att göra ett bra jobb inom det?
Om jag ska markera på en skala om 1 – 10 hur teknikintresserad man måste vara som teknisk support så skulle jag faktiskt säga en tia. Trots allt så innefattar mitt jobb teknik i de flesta former. I min roll gäller det dock också att kunna organisera sina dagar noga så att allt hinns med. Jag träffar även mycket folk och då det blir mycket kundkontakt, såväl privatpersoner som företagare. Att kunna bemöta dessa på ett adekvat sätt är därför också en viktig del.
Skulle du även kort kunna beskriva hur en vanlig arbetsdag ser ut för dig?
Min arbetsdag kan se ut på följande sätt: Klockan sju börjar arbetet, jag brukar då börja med att starta upp datorn och kolla mailen samt gå igenom min dagsplanering. Sedan går jag ut i verkstaden och kontrollerar vad det är för saker som arbetslagen behöver ha åtgärdat. Jag fixar deras saker och tar sedan en titt på vårt lager och beställer de artiklar som behövs. Jag går även igenom de jobb som jag har tittat på med min arbetsledare eller med vår säljare för att sedan meddela kunden om pris samt när vi kan utföra arbetet. Det händer ofta att det ringer någon kund under dagen som behöver hjälp, då är det bara att lägga om sin tänkta dagsplanering. Även arbetslagen ringer mig ofta för support om något strular för dem.
Slutligen, om du skulle ge ett råd till alla som är nyfikna på att jobba med det du gör – vilket skulle det vara?
Om jag ska ge ett råd till de som är nyfikna på att arbeta med det som jag gör – så är det kort och gott bara att söka sig till Tubus System. Som teknisk support är det dock bra att ha jobbat inom produktionen under några år, då problemlösningen blir lättare eftersom kunskapsbanken blir större.